Minneverdige lekeopplevelser står på rad og rekke når barna besøker Balubaland i Jessheim.
– Seks, sju, åtte, rampetroll! Rock n’ roll, fiskeboll!
Det er full rulle på Balubaland når vi slipper to smårollinger løs med kamera på hodet. Balubaland var en storsatsing for Jessheim Storsenter, og det gleder senterleder Jon Bakke å se hvor populært det har blitt blant de aller minste på Jessheim.
– Her på Jessheim er det utrolig mange barnefamilier, og det kommer til å bli mange flere som flytter hit i fremtiden. Det gjorde at vi så behovet for en lekepark for alle barna som kommer hit med foreldrene på senteret, forteller han.
Balubaland er 400 kvadratmeter med lekeapparater og gøy for barna, lagt opp som en jungel med et eget rollegalleri av dyrefigurer. Her finner du flodhesten Frida, kjempeslangen Sivert og storsenterets egen maskot Baluba.
Barna får blant annet oppleve å slenge seg gjennom lianejungelen, utforske Balubas hus og klatre om kapp med flyvefisk opp fossen. Prosjektet er levert av Trigonor – som kanskje er aller mest kjent for utendørs aktivitetsområder – og designet av vår finske produsent Lappset etter ønsker fra Jessheim Storsenter.
Lekeparken sto klar sommeren 2022, og det har vært full trøkk siden den gang, med rundt 3000 besøkende i måneden.
– Alle apparatene blir brukt hele tiden. Det er noe for enhver smak, forteller Madelen Olsen, som er daglig leder for Balubaland.
Hun er ofte med barna på leken, noe de små setter stor pris på.
– Her kan de skli, klatre, spille og tegne. De får utfolde seg akkurat som de vil, og jeg tror de syns det er kult at vi blir med og leker. Det er derfor de kommer igjen og igjen.
– Feedbacken har vært veldig positiv, og det som oftest går igjen er at «Dette trengte vi», sier senterleder Bakke.
De fleste som har hatt med seg barn på lange kjøpesenterturer kan sikkert kjenne seg igjen i responsen. Nå får barna slenge seg fra liane til liane, i stedet for å slepes med av mamma og pappa mens de kjøper klær, putetrekk og andre kjedelige voksenting.
– Først og fremst skaper Balubaland en merverdi for kundene våre, fordi det er et tilbud man kan benytte seg av samtidig som man gjør andre ærend på senteret. Det gjør tidsklemma litt enklere, sier Bakke.
Lasse Hennum Hansen er blant de fornøyde foreldrene, og stemmer i:
– Hvis vi foreldre har litt dårlig tid, så blir vi kanskje litt stressa av å ha med barna inn på butikken. Men hvis de kan være her og leke i mellomtida så blir det vinn-vinn for begge.
– Det mest positive med Balubaland har nok vært den synergieffekten det har gitt til butikkene, sier Bakke.
Han understreker at det er vanskelig å måle et tilbud som Balubaland i omsetning (inngangsbilletten er på skarve 75 kroner), og heller vil se på hva det kan bygge av relasjoner og opplevelser for mennesker.
– Jeg vil anbefale å finne noe som knytter det å ha et tilbud for sin målgruppe med noe som ikke internett klarer å tilby. Vi har skapt en opplevelse og en møteplass for de aller minste, og det er jo sånn vi ønsker å være som et stort senter.
Det er ingen tvil om at tilbudet har truffet målgruppen, og det blir et hjerteskjærende «nei!» når jentene får høre at det er på tide å dra.
Heldigvis kommer de fleste tilbake til Balubaland mer enn én gang.