Blogg - Trigonor AS

Hvorfor rolleleker barna? Det er viktigere enn du kanskje tror

Skrevet av Magne Egerhei | 10 august 2021

Det er alltid fascinerende å se hvordan barn så lett lar seg rive med av fantasien sin. I det ene øyeblikket er de tre seksåringer i et klatrestativ, i det neste styrer de et romskip gjennom et asteroidebelte mot fjerne galakser.

Rollelek som dette er mer enn bare moro for barna – det er rent instinkt.

Mens det er forskjell på hvor dypt barn dykker inn rolleleken, har alle barn på sett og vis dobbelt statsborgerskap, fordelt mellom virkeligheten og fantasiens verden. Disse fantasiverdenene blir ofte mer og mer kompliserte, og når for de fleste et høydepunkt i niårsalderen, før det så gradvis dabber av inn i tenårene.

Men hva er formålet med rolleleken? Hvorfor har den en så universell dragning på oss når vi er barn? Det er det faktisk mange grunner til.

 

Å utforske verden gjennom trygg lek «på liksom»

«Fantasi er viktigere enn kunnskap. Kunnskap er begrenset, mens fantasi rommer hele verden», sa Einstein en gang i et intervju. Det understreker at barn lærer noen ting langt bedre gjennom lek enn når de sitter på skolebenken.

Når du er liten er verden stor og full av mysterier, men gjennom lek får barna mulighet til å utforske den på sine egne premisser. Gjennom leken er det mulig å dykke inn i situasjoner de er fascinerte av – enten det er de voksnes hverdag som «mor, far og barn» og lignende leker, eller mer fantastiske og faretruende scenarioer på liv og død.

Dette gir en god balanse mellom nytt og spennende, samtidig som det er helt trygt fordi alt bare er «på liksom».

 

Rollelek skaper empati og abstraksjonsevne

To av de viktigste tingene vi mennesker må lære oss når vi vokser opp er å forstå andre, og å tenke abstrakt. Lek bidrar til å øke forestillingsevnen, hvilket styrker begge deler – både fornuft og følelser. Det er neppe tilfeldig!

Ved å ta på seg rollen som en annen, i en situasjon barnet kanskje aldri har opplevd selv, styrkes barnets evne til å empatisere med andre enn seg selv. Barna får trening i å løse konflikter – både imaginære innad i leken, og de som faktisk oppstår i det komplekse sosiale samspillet leken utgjør. Å delta i lek forebygger faktisk atferdsvansker!

I tillegg er det god trening i abstraksjon å la én ting stå for en annen, som når klatrestativet blir et romskip, eller en pinne blir til et sverd. Kreativitetstester for voksne går ofte ut på å tenke seg flest mulig alternative bruksområder for en vanlig gjenstand. Du skal ikke se bort fra at barn ville danket ut de fleste av oss her!

 

Hva betyr rolleleken for lekeapparater?

For deg som skal bygge lekeplass, er det viktig å huske hvor viktig rolleleken er. Et uteområde med apparater som ikke inviterer til rollelek, med begrenset bruksområde, blir fort kjedelig for barna. Da velger de heller å utfolde seg fritt i skogen med pinner og steiner.

Nå har ikke alle alltid tilgang på frie skogsområder å leke i, så da må lekeplassen gjøre jobben. Det du kan gjøre for å invitere til rollelek, er å velge apparater som pirrer fantasien til barna. Et klatretårn er gøy, men enda bedre blir det om du inni klatretårnet finner et kontrollpanel med knapper og spaker. Er det et romskip? En fabrikk? Innsiden av en stor robot?

Du kan også dele lekeplassen inn i temasoner, for eksempel en savanne med vippedyr og klatretrær i den ene enden, og et stort slott å utforske i den andre – kanskje med en vollgrav rundt?

Når lekeplassen har tydelige rollefunksjoner, varer også leken til barna lenger. De går rett og slett ikke lei, fordi fantasien gjør lekeplassen større enn de faktiske, fysiske apparatene. Det lønner seg derfor å gi sin egen fantasi frie tøyler når du planlegger lekeplassen sammen med oss. Vi lover at barna kommer til å merke en stor forskjell.