Samarbeid med barn er essensielt for å skape lekeapparater som støtter barnas utvikling og gir de aller beste lekeopplevelsene.
Det spesielle med Ledons lekeapparater er at de er utviklet i nært samarbeid med barn. Og da snakker vi ikke om at de bare er testet med barn, fotografert med barn eller bare noe de skriver i katalogen. Nei, de er oppriktig utviklet av barn. Barna er med fra de første ideene til de endelige prototypene. Det er nemlig barna som er eksperter på lek – så hva er mer naturlig enn å spørre dem hvordan de synes den morsomste lekeplassen skal være?
Gjennom workshops, fortellinger og samskaping får Ledon innsikt i hvilke aktiviteter barna synes er interessante og underholdende, samt hvilke trender og tendenser vi skal designe lekeaktivitetene ut fra, slik at lekeplassene våre forblir morsomme år etter år. Det kan for eksempel foregå slik:
Det er mandag morgen, og barna på avdelingen "Blåhvalen" i Drejens barnehage har nettopp kommet. I dag er en annerledes dag, for i dag kommer LEDONs utviklingsteam på besøk.
I sirkelen på gulvet starter utviklingsteamet historien: "Vi er ute på tur et helt nytt sted, som vi aldri har sett før... Men hvor er vi? Og hvordan har vi kommet hit?"
Alle barna deler historier, forklaringer og ideer.
"Men vi trenger også en jeep!" roper en av guttene. "Hva skal vi ha i den?" spør Søren fra utviklingsteamet. "En kikkert, et tau for å fange dyr, og en bensintank..." Barna kommer med mange forslag til historien.
Slik starter utviklingsprosessen med barna. Historiefortelling og samskaping om fantasi, nye eventyr og neste oppdagelse. Og slik legger barna rammene for hvordan en kommende temaverden skal se ut.
Den ferdige terrengkjøretøyet inspiseres til slutt av "ekspertene" i Drejens barnehage, der det hele startet.
Historien fra Drejens handler helt spesifikt om hvordan vår Off-Roader fra Explore-serien ble til virkelighet. Det tok over et år fra det første besøket til den endelige prototypen var ferdig. Og selvfølgelig fikk barnehagen sitt eget eksemplar av Off-Roaderen de hadde vært med på å designe.
Når lekeplassen varer i mange år, må den også være morsom i mange år. Nettopp derfor er temaverdener og rollelek fundamentet for Ledons utvikling av lekeutstyr. I en temabasert lekeplass kan barn alltid starte fantasifulle leker, da de blir inspirert og støttet av de tematiske elementene. Temaene er samtidig basert på universelle fortellinger om eventyr og oppdagelsesreiser i jungelen og til sjøs. Disse tidløse og populære historiene går på tvers av generasjoner, og derfor husker mange også hvordan de selv eller deres egne barn har lekt at de var om bord på et skip, en ridderborg eller noe lignende.
"Det unike med temalekeplassen er at den aldri blir kjedelig, det er alltid en ny lek på gang, hvem vet – kanskje piratskipet blir et tankskip i morgen, en flåte eller noe helt annet." forteller Simone Donbæk, Salgs- og markedsføringssjef samt 3. generasjon i Ledon.
De ulike temaverdenene har hver sine spesifikke fokusområder, der de er ekstra gode når det gjelder for eksempel rollelek, motorisk utvikling eller sosiale ferdigheter.
Målet er ambisiøst – Ledons lekeapparater skal støtte barns utvikling på best mulig måte. Dette krever både kunnskap, erfaring og ikke minst innovative løsninger for å kontinuerlig sikre utviklende lekeaktiviteter.
En av måtene Ledon jobber med dette på, er gjennom det de kaller verdiblomsten. Den er vitenskapelig forankret og definerer fem hovedområder der barn utvikler seg gjennom lek. Disse områdene inkluderer vi både når vi utvikler de enkelte redskapene og når vi designer selve lekeplassen og oppholdsområdene. De enkelte lekeapparatene dekker ofte ett eller to områder av verdiblomsten, mens hele lekeplassen helst skal involvere alle områdene:
I tillegg til verdiblomsten bruker vi kunnskap om kroppens og hjernens utvikling hos barn. For eksempel sitter hjernens hjelpeområder for språk og finmotorikk i høyre hånd ved siden av hverandre. Dette betyr at aktiviteter som støtter høyre hånds finmotorikk positivt påvirker barns språksenter.