Lyddempende design på Sirdalsvatnet Hotel
Etter klager fra gjester og ansatte på akustikken i hotellets restaurant fikk Trigonor oppdraget om å utbedre lydkvaliteten i rommet. Det var svært viktig for driverne bak Sirdalsvatnet Hotel at lyddempingen passet inn i den nyoppussede restauranten. Takket være et godt samarbeid mellom vår rådgiver, designer, hotellet og våre montører fikk vi satt opp en estetisk innstallasjon med spreke fargeinnslag.
Under kan du se video og bilder fra prosjektet.
Sirdal kommune
Lasse Hennum Hansen
Slet med å høre hva som ble sagt
Behovet for lyddemping dukket opp når styreleder Kristian Tronstad fikk nok av klangen i restauranten. Det var fryktelig å sitte her til tider når det var mye folk, forteller han.
- Jeg sleit med å høre hva som ble sagt, og vi fikk klager fra gjester som var her.
Etterhvert begynte de ansatte og prate om den spesielle klangen i rommet, og ble mer bevisste på det. Da ble det tydelig at de måtte gjøre noe.
- Det er kjempeviktig å lytte til gjestene og de som jobber her, sier Tronstad.
Viktig å skape et godt miljø
Arbeidsmiljøet var en viktig faktor når beslutningen skulle tas, men også den kommende julebordsesongen med en restaurant full av gjester. Derfor måtte alt skje raskt, og dessuten måtte alt gjøres uten at restauranten stengte ned.
Da tok det ikke lang tid før de tok kontakt med Trigonor og fant ut at de kunne få til det de ønsket. Vi skulle ikke bare ha noen plater på veggen, men fullføre stilen vi hadde i restauranten, forklarer Tronstad.
- Når vi fikk skissene på hvordan det skulle se ut ble vi enige alle mann om at dette måtte vi bare gå for, sier han. Det var akkuratt sånn vi ville ha det, og enda bedre nå når vi ser det "live". Veggene var hvite og kjedelige i utgangspunktet, men nå har vi fått et utrolig bra design der.
Viktig for å gi gjestene en god opplevelse
Dette er en investering man ikke ser hva man får igjen for på papiret, men på lang sikt vil det betale seg takket være fornøyde kunder som får en god opplevelse. Å investere i et godt arbeidsmiljø og et lydmessig godt miljø synes Tronstad er kjempeviktig:
- Det er en del av totalopplevelsen. Kundene skal gå ut herfra med et smil om munnen. Klarer vi det har vi gjort noe riktig, og da kommer de sannsynligvis tilbake igjen. Det er en god businessmodell, avslutter Tronstad.
Se bildene fra restauranten:
