Våre profesjonelle lekeplassplanleggere deler sine tommelfingerregler for å lage en lekeplass som er skikkelig bra, og ikke bare helt OK.
Du trenger ikke tilbringe mye tid med barn for å skjønne at de ser noe annet enn oss voksne når de ser på en lekeplass. For oss er det en gruppe med apparater – for dem er det en hel verden, som lokker og innbyr til timesvis med lek og fantasi.
En godt gjennomtenkt lekeplass skal vare i en årrekke, og skape gode minner for kull etter kull med barn. Derfor er det så viktig å ta et skritt tilbake når du skal pusse opp lekeplassen, og spørre deg hvordan den kan bli best mulig.
1. Ikke lås deg til det gamle
Ofte er det slik at når du har jobbet en stund i samme barnehage, så er det lett å se seg litt blind på lekeplassen. Du blir liksom vant til at den er på en viss måte, og vil gjerne følge samme oppsett som før, bare med nye apparater.
I så fall går du glipp av store muligheter. En lekeplass er ikke bare en samling apparater, men også hvordan de spiller sammen.
Skal først det gamle rives, så forsøk å glemme at det i det hele tatt har vært en lekeplass der før. Klarer du å starte med helt blanke ark, utelukker du ikke det beste til fordel for det som alltid har vært. Kun slik kan du utnytte mulighetene plassen gir deg maksimalt.
2. Tenk på helheten – skap en fortelling
De beste lekeplassene er de som ikke bare er en samling med lekeapparater, men som binder dem sammen til en helhet. Du kan tenke på det som å utnytte plassen mellom apparatene, like mye som apparatene selv.
Her er det tematikk som er nøkkelordet – å la en rød tråd gå gjennom hele konseptet. Vi kan ta utgangspunkt i temaet «sjø», og starte med et stort skip å leke i. Det skipet kan ligge opp til en brygge, knyttet til sandkassen i den ene enden, en liten «landsby» i den andre, og så videre.
Slik inviterer du til lek som kan gå på kryss og tvers av lekeplassen, og som varer enda lenger.
3. Sørg for at ting har flere funksjoner
Et annet tips for at lekeplassen skal bli en suksess lenge, er at hver av gjenstandene kan brukes på flere måter. Det betyr både at selve apparatene har forskjellige funksjoner, men også at du tenker på hvilke andre aktiviteter som kan gjøres der.
En hinderløype kan for eksempel bli et samlingspunkt der hindrene blir sitteplass mens en voksen står i midten. Et trappe-amfi kan innby til både klatring og sosiale samlinger, og samtidig være en transportetappe opp til en lang sklie.
Husk også på aktiviteter som ikke tradisjonelt foregår ute. Sørger du for å ha bord uten sprekker mellom treplankene, kan plutselig barna tegne og male utendørs.
4. Tilrettelegg for flere mestrings- og funksjonsnivåer
Det er stor forskjell på en toåring og en femåring. De beste lekeplassene er de som har noe å tilby begge to. Mens en sklie kan gi mestringsfølelse for treåringen, kan femåringen bli stolt som en hane av å endelig mestre brannmannstangen.
På samme måte kan en klatrerampe gi utfordringer for de minste, mens de større barna kan prøve seg på en vertikal klatrevegg.
Så har vi selvsagt barna med funksjonshemminger, som aldri må glemmes. Det fine i dag er at mange standard-apparater er laget med universell utforming i tankene. Ved å både inkludere slike apparater, og skape gode koblinger med resten av lekeplassen, risikerer du ikke at barna i rullestol blir sittende alene i et apparat som kun er ment for dem.
Jo mer du planlegger lekeplassen i forkant, jo mer kan du sikre at den blir morsom for alle barna – i lang tid fremover.