30 år med Trigonor – Økt fokus på kvalitet, sikkerhet og miljø

20 april 2021 | Lekemiljø, lekeplass og inspirasjon 30 år med Trigonor – Økt fokus på kvalitet, sikkerhet og miljø

2021 er en milepæl for Trigonor. Det er 30 år siden vi startet og mye har skjedd siden den gang. Les historien om hvordan vi ble en slags familiebedrift.

2021 er en milepæl for Trigonor. Det er nemlig 30 år siden 1991 da vi først startet opp. Mye har skjedd siden den gang, og siden et trettiårsjubileum bare kommer én gang hvert trettiende år, skal jeg tillate meg å mimre litt.

Slik begynte det hele

Det begynte med at min kone Svanhild, som jobbet som styrer i en barnehage, var misfornøyd med materiellet hun fikk levert. Kvaliteten var typisk beregnet på ett barn, og ikke god nok til å håndtere herjingen til et flersifret antall av dem.

Jeg hadde på den tid jobbet med å leie ut kunst til norske arbeidsplasser i 20 år. I det onde tunger kanskje ville kalt en førtiårskrise, men jeg heller vil omtale som et ønske om å gjøre noe nytt og spennende, satte jeg av en dag i uken til å jobbe med det som skulle bli Trigonor. Allerede fra starten av sto høy produktkvalitet høyt på agendaen.

Etter et år sa jeg opp jobben for å drive Trigonor på fulltid, og mye takket være uvurderlig førstehåndskunnskap fra Svanhild begynte det sakte men sikkert å ligne noe.

Trigonor kontor i Vestby

Fra under trappa til en låve

I begynnelsen drev vi først og fremst med forbruksmateriell til barnehager, som kartong, modellmasse og lignende. Dette lagret vi rett og slett under trappa, til vi ble nødt til å se oss om etter et nytt, dedikert bygg å jobbe ut fra – ikke minst fordi vi snart ble nødt til å ansette flere.

De neste syv–åtte årene flyttet vi flere ganger, og landet etter hvert i en gammel låve. I denne perioden begynte vi å reise rundt i Europa, og etter hvert hele veien til Kina, for å dra på messer og bli kjent med produsenter og andre leverandører.

Året vi flyttet ut av låven og inn i et skikkelig, dedikert kontorbygg på Vestby står fremdeles friskt i minnet som et av høydepunktene i Trigonors historie.

Slik utvidet vi katalogen litt etter litt, og rundt 15 år etter oppstarten ble lekeapparater en av de viktigste, raskest voksende inntektskildene våre.

Caddy-Trigonor

Økt fokus på sikkerhet og miljø i bransjen

Bransjen har endret seg mye i løpet av de tretti siste årene, og viktigst er nok hvor mye barnas sikkerhet har havnet i høysetet. Myndighetene fortjener ros for å ha satt sikkerhet, kvalitet og miljø i fokus. 

Da vi startet var det hundrevis av mer eller mindre seriøse aktører som reiste mellom skoler og barnehager og tilbød produktene sine. Etter hvert som det har blitt satt tydeligere krav, har de useriøse blitt skrelt bort, og det er nå en helt annen verden for barna. 

Det har så klart gjort det litt mer utfordrende å finne gode leverandører, men det har vært en utelukkende positiv opplevelse å bidra til å gjøre barnas lek tryggere. Vi liker å tro at vi har vært med på å dra bransjen i riktig retning.

Vi ser nå at flere og flere produkter blir miljømerket, og Trigonor vil jobbe enda hardere med miljø og bærekraft fremover. Vi er allerede i ferd med å skifte ut bilparken til kun elbiler, og jobber aktivt med leverandører og produsenter for å redusere emballasje og finne miljøvennlige løsninger.

 

Takk til alle våre ansatte

Trigonor familiebedrift

Fra venstre, Bjørn og Svanhild Engen, sønn Erik Engen (daglig leder) og datter Gro Engen (salgssjef). 

Trigonor har etter hvert blitt en slags familiebedrift. Svanhild ble etter hvert med på heltid, vår sønn Erik har tatt over som daglig leder, og vår datter Gro er salgssjef.

Likevel er det veldig viktig å understreke at det ikke bare er familien Engen som har stått for suksessen. Vi hadde ikke kommet oss en millimeter uten hjelp fra de nå 50 ansatte som har bidratt til å gjøre Trigonor til det det har blitt.

Fellesbilde - ansatte Trigonor

Per dags dato sitter jeg bare i styret, mens andre gjør grovarbeidet. Og jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for hvordan dere har klart å gjøre helvetesåret 2020 til et år der vi faktisk økte omsetningen.

Vi håper å kunne feire ansikt til ansikt utover mot høsten. Innen den tid er det bare å rette en stor takk til ansatte, kunder og samarbeidspartnere.

Måtte de neste tretti årene bli enda bedre!

New call-to-action

Lær om trygge lekemiljøer for barn!

Er du interessert i fine lekeplasser og det å skape et godt lekemiljø? Da anbefaler vi å abonnere:

 

Bjørn Engen

Written By: Bjørn Engen

Grunnlegger